Serdecznie zapraszamy na wernisaż Łodzi Kaliskiej „POWRÓT MASZYNY DRŻĄCEJ” organizowaną przez andel’s Hotel Łódź oraz firmę Warimpex
UROCZYSTE POWITANIE: 27.10.2016 (czwartek), godz. 19:00
Wystawa: 28.10 – 20.11.2016
Kurator Małgorzata Dzięgielewska
Hotel andel’s Łódź ul. Ogrodowa 17
POWTÓT MASZYNY DRŻĄCEJ
Łódź jako miasto rozedrgane ludzkim zgiełkiem, ruchem i hukiem maszyn włókienniczych to świat przeszły, którego wielu już nawet nie może pamiętać, a jednak stanowiący o charakterze tego miejsca, będący czasem jego największej świetności. To do niego nawiązuje ten projekt – ŁÓDŹ KALISKA po raz pierwszy otwarcie refleksyjna i nostalgiczna. Przykryte całunami maszyny czekają na powrót swych właścicieli aby znowu ożyć, aby po raz kolejny być potrzebnymi. Nieprzypadkowo czekają tym razem w hotelu Andel’s gdzie na każdym kroku spotykamy historię miasta i maszyn, które razem z ludźmi były jego kwintesencją. Dawna tkalnia tętni życiem, po latach ciszy znowu słychać tu zgiełk, ale jest to już inny zgiełk – świat maszyn zmienił się bezpowrotnie a one mimo to wróciły na swoje miejsce, tam gdzie pracowały i niczym duchy przeszłości przypominają nam o sobie i swoich ludziach….
ŁÓDŹ KALISKA – grupa artystyczna powstała w 1979 roku, działająca nieprzerwanie do tej pory, w składzie Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski (do 2007r), Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Makary Wielogórski. Początkowo neoawangardowi później bardziej dadaistyczni, tworzą prace fotograficzne, filmy eksperymentalne, happeningi i performance. Sarkastyczni i prowokacyjni, w swoich pracach zawsze komentowali ( czasem niewybrednie ) polską rzeczywistość artystyczną, społeczną i religijną obnażając i ośmieszając głupotę, zakłamanie, brak treści a w ostatnich czasach postępujący konsumpcjonizm. Pod maską żartu, absurdu, skandalu i prowokacji zmuszają, do często gorzkiej refleksji nad naszą współczesnością zjednując sobie tym samym rzesze zagorzałych wielbicieli i równie liczne grono zaciekłych przeciwników. Najważniejsze prace: MANIFEST „Sztuki żenuj „, film i obraz ”FREIHEIT, NEIN DANKE!, periodyk „TANGO”, instalacja „CZYSTA SZTUKA”, projekt „ORLICA” dla polskiego wydania magazynu PLAYBOY, projekty „TRYUMF”, „INSTRUKCJA ZABIJANIA SZTUKI, „ALEMENTARZ”, „NIECH SCZEZNĄ MĘŻCZYŹNI.
Prace w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Galerii ATLAS SZTUKI w Łodzi, oraz w wielu kolekcjach prywatnych