Veronika Holcova Homo Spiritualis

Serdecznie zapraszamy na wystawę Veroniki Holcovej Homo Spiritualis organizowaną przez Warimpex oraz Hotel andel’s Łódź w ramach programu ANDEL’S ART (cykl andel’s presents)

kurator: dr Agnieszka Wołodźko

Wernisaż:
03.03.2016 (czwartek), godz. 19:00
W trakcie wernisażu odbędzie się koncert performatywnej grupy intermedialnej SoundLab

Hotel andel’s Łódź ul. Ogrodowa 17

Informujemy, że na wernisaż z Warszawy wyruszy bezpłatny bus. Wyjazd o godz. 16:30 spod Kinoteki. Powrót o godz. 21:00 spod hotelu andel’s
Rezerwacja miejsc: contact@andelsart.com

Wystawę Veroniki Hocovej będzie można oglądać w lobby głównym hotelu andel’s w Łodzi w dniach 04.03.2016 10.04.2016

Mimo sąsiedztwa naszych krajów, sztuka czeska nieczęsto gości na polskich salonach wystawienniczych. Tym razem prezentujemy malarstwo wybitnej praskiej malarki Veroniki Holcovej.
Osoby, które czują przesyt zredukowanym językiem sztuki konceptualnej, na tej wystawie będą mogły odetchnąć. Satysfakcja estetyczna gwarantowana. Wartości zawarte w pracach czeskiej artystki nie ograniczają się bynajmniej do tej warstwy. Równie ważne są zawarte tu treści. Tych z kolei, którzy odnoszą wrażenie, iż sztuka współczesna utknęła na dobre w obszarze racjonalności, również czeka spora niespodzianka. Veronika Holcová odwołuje się bowiem do snów, marzeń, przeczuć i symboli zaczerpniętych z wielu kultur. Na jej obrazach postacie są symbiotycznie połączone z krajobrazem, byty „nie-ludzkie” – rośliny, minerały, zwierzęta – koegzystują z człowiekiem. Natura jest przeniknięta duchowością. Znaczącą rolę w dokonanym przez malarkę odczycie rzeczywistości odgrywa podświadomość.

Holcová przyznaje się do inspiracji malarstwem symbolistów. Zorganizowana latem tego roku w praskim klasztorze św. Agnieszki wystawa Mysterious Distances. Symbolism in the Bohemian Lands 1880-1914 prezentowała ten interesujący i niezwykle znaczący dla czeskiej tożsamości kulturowej styl. Przypominała ona, iż artyści wypowiadający się za jego pomocą, m.in. Alfons Mucha, Max Švabinský, František Bílek, Josef Váchal, Bohumil Kubišta, Jan Zrzavý i inni, świadomie sytuowali się w opozycji do współczesnego im gwałtownego rozwoju technologicznego, industrializacji i towarzyszącej im w sferze idei – racjonalizacji. Manifestując swoją krytyczną postawę wobec otaczającej rzeczywistości postanowili w swojej sztuce oddawać to, co nieuchwytne, indywidualne, duchowe i niepoddające się racjonalnej analizie.

Obecnie postęp technicyzacji życia następuje w nieporównanie szybszym tempie niż sto lat temu. Niemniej niepokoje z nią związane pozostają te same. Jak obronić swoją podmiotowość, w dobie cyfryzacji i obcowania z rzeczywistością, w wysokim stopniu podległą procesom projektowanym przez maszyny? Jak w tych warunkach uchronić to, co w nas indywidualne, duchowe i nieuchwytne intelektem? I, w końcu, jaką wartość w dzisiejszej dobie przedstawiają sny i marzenia?

Nowojorski historyk sztuki Jonathan Crary w swojej książce 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu, która właśnie ukazała się w języku polskim, pisze o śnie jako o zjawisku intensywnie naładowanym politycznie i nieprzystawalnym do wymogów globalnego kapitalizmu. Autor wskazuje, iż dzisiaj mamy do czynienia z tendencją, by działać 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Sen zatem jest postrzegany jako okres zmarnowany, bo bezproduktywny. Co więcej, pojawiające się w czasie snu marzenia dotyczą czegoś innego niż zdobywanie kapitału. Stąd też jest to obszar, do którego odnosimy się z podejrzliwością.

Sen to jednak obszar intensywnie eksplorowany przez Veronikę Holcovą. W przypadku jej twórczości można mówić o ekologii wyobraźni, w tym sensie, że jest to próba przywrócenia znaczenia treściom duchowym, przeczuciom i marzeniom. Artystka sama lubi odkrywać w sobie zdolności mediumiczne: wyobrażone motywy z jej obrazów niekiedy znajdują swój odpowiednik w świecie rzeczywistym.

Veronika Holcová – ur. w 1973 r. w Pradze. Od 2015 r. mieszka w Ottawie. W latach 1993-2000 studiowała rysunek, malarstwo i grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w Czechach i zagranicą. Jej prace znajdują się w kolekcji Galerii Narodowej w Pradze, w prywatnych i publicznych kolekcjach w Czechach, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Wielkiej Brytanii i USA.

www.veronikaholcova.cz

SoundLab to performatywna grupa intermedialna powstała w wyniku serii warsztatów sound-artowych w Centrum Sztuki Galeria El w Elblągu. Grupa w swojej twórczości stosuje różnorodne techniki wydobywania dźwięku, czy obrazu, często opierając się na samplingu i sprzężeniu zwrotnemu z miejsca, w którym performance ma miejsce, starając się wpisać w, lub opisać przestrzeń fizyczną.
Skład: Wiktor Piskorz, Maciej Olewniczak, Rafał Wawrzyk oraz Mariusz Owczarek 

Ważniejsze działania:
-25. Międzynarodowy Plener Artystyczny, Muzeum Ziemi Chełmskiej, Chełm,
-performance Noc Muzeów 2009 – Centrum Sztuki Galeria El: muzyka do wizualizacji Zbigniewa Kosowskiego,
-Balkony Sztuki, muzyka z wizualizacjami Antka Grzybka, Centrum Sztuki Galeria El Noc,
-Muzeów 2013 – Centrum Sztuki Galeria El: muzyka do zdjęć Agnieszki Prusak „W Domu”,
-Instalacja multimedialna „Aspekty”, 27 Salon Elbląski, Centrum Sztuki Galeria El,
-Noc Muzeów 2014, Centrum Sztuki Galeria El: performance multimedialny „10^n”.

Udźwiękowienie wystawy:
-Edwardiusz (MDK Elbląg),
-Arkadiusz Sylwestrowicz „Dziękobrazy” (Galeria El),
-Instalacja kwadrofoniczna na wernisażu „Bez Korekty” (Galeria El). 

Patroni medialni: Artinfo, Kalejdoskop Kulturalny, O.pl, Radio Łódź, Szum, Telewizja Łódź