Mistrz i Uczeń. Waldemar Świerzy i Andrzej Pągowski

Serdecznie zapraszamy do hotelu andel’s Łódź na wystawę plakatów Waldemara Świerzego i Andrzeja Pągowskiego odbywającą się w ramach XX Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych.

Wystawa ta jest jednocześnie inauguracją nowego cyklu wystaw ANDELS PRESENT’S

Wystawę będzie można oglądać w lobby głównym hotelu andel’s w Łodzi w dniach 21.03.2014–02.04.2014

Wernisaż: 21.03.2014 godz. 18.00

Graficznym dopełnieniem dwunastu minionych edycji Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych są artystyczne plakaty Pągowski 1994projektowane przez najlepszych polskich grafików. Wśród artystów, którzy je projektowali jest dwóch twórców – Waldemar Świerzy i Andrzej Pągowski. Ich wzajemne relacje trwały kilka dziesięcioleci.
Zmarły w ubiegłym roku Świerzy (ur. 1931) współtworzył w latach 50. XX wieku, jako jeden z liderów, zjawisko artystyczne zwane polską szkołą plakatu. Był także dydaktykiem, wieloletnim profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i Warszawie. Pągowski (ur. 1953), jego najbardziej znany student, otrzymał dyplom w roku 1978.
Od wczesnych lat 50., jak nigdzie na świecie, plakat artystyczny pojawiał się w ogromnych ilościach na ulicach polskich miast. Spektrum tematyczne prac było bardzo szerokie, od tematyki kulturalnej (teatr, opera, film) do polityczno-społecznej. Od najmłodszych lat wśród dzieł tej wielkiej ulicznej galerii wzrastał Andrzej Pągowski. Prace takich wybitnych grafików, jak Jan Lenica, Jan Młodożeniec, Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Franciszek Starowieyski, Wiktor Górka, Waldemar Świerzy, kształtowały wrażliwość plastyczną młodego chłopaka. Wybierając studia artystyczne, mógł zdecydować, czy chce być malarzem, czy rzeźbiarzem, ale szansa studiowania u będącego wtedy w najwyższej formie artystycznej Świerzego przesądziła o wyborze użytkowej, graficznej specjalizacji.
Poznańskie studia ujawniły talent Pągowskiego, zdolność do projektowania niezależnie od tematu zlecenia, entuzjazm i swoiste czucie ulicy – miejsca eksponowania jego realizowanych drukiem prac. Podobnie jak profesor Świerzy, pracował dużo i z zaangażowaniem, szybko osiągając wielką popularność. Pągowski szedł zawsze własną, zmieniającą się drogą twórczą, ale bez wątpienia ekspresja jego plakatów, zamiłowanie do koloru, zmienna typografia, szukanie pomysłów na graficzne obrazowanie tematu to cechy twórczości, które wiążą się z przekazem jego akademickiego nauczyciela.
Świerzy 1985_2Obaj artyści pozostawali w bliskich przyjacielskich kontaktach. Pągowski, który znakomicie odnalazł się na rynku reklamy na początku lat 90., wielokrotnie współpracował ze swoim profesorem. Będąc dyrektorem artystycznym polskiej edycji Playboya, wprowadził do tego miesięcznika ilustracje polskich grafików, wśród nich prace Świerzego. Ostanie lata życia Świerzego były wypełnione głównie pracą nad nowym pocztem królów polskich. Pomysłodawcą tego wielkiego cyklu był Pągowski. Z pewnością poczet, którego publiczna premiera ma się odbyć na Zamku Królewskim w Warszawie jesienią tego roku, będzie ważnym elementem polskiego dziedzictwa kulturowego. Myślę, że inspiracja, jaka wyszła od Pągowskiego, wypływała z przekonania o wybitnym talencie jego Mistrza.
Obaj twórcy to światowi rekordziści pod względem liczby zrealizowanych plakatów. Świerzy ma ich w swoim dorobku tysiąc, Pągowski przekroczył już tę liczbę. Poza plakatami obaj stworzyli ogromną liczbę ilustracji, okładek płyt i książek, znaczków pocztowych i innych form grafiki użytkowej.
Wystawa w Hotelu Andels prezentuje niewielki, symboliczny wybór prac obu artystów, ale nawet tak kameralna prezentacja pozwoli na docenienie twórczości Mistrza i Ucznia. Wystawę Świerzego i Pągowskiego uzupełnia pokaz wszystkich drukowanych od roku 2003 plakatów festiwalowych.

Piotr Dąbrowski