Hybrydyczność przedmiotu

Serdecznie zapraszamy do hotelu andel’s Łódź na wystawę „Hybrydyczność przedmiotu”, bedaca wynikiem współpracy czwórki artystów: Jacka Kołodziejskiego, Janka Mioduszewskiego, Agaty Uchman i Oli Winiarskiej

+ Koncert: Smutne kobiety (Electronic /action /folk noise) godz 20.00

 

Hybrydyczność przedmiotu to wydarzenie wielopłaszczyznowe, usytuowane na styku różnych dyscyplin: mody, fotografii, fashion designu, malarstwa i instalacji.

Wystawa organizowaną przez andel’s Hotel Łódź oraz firmę Warimpex we współpracy z warszawską galeria Lokal 30

Wystawa odbywa się w ramach cyklu ANDEL’S PRESENTS.

Wernisaz 6.02.2015 godz 19.00

Na styku
Granica pomiędzy fotografią komercyjną i artystyczną zatarta została wiele lat temu. W tej chwili nie istnieje. Tak prostych etykiet nie warunkuje już nic, a najmniej cel powstania zdjęć. Fotografia mody, jak i cały „przemysł” modowy, należy do jednej z najbardziej kreatywnych dziedzin obrazowania, a jej twórcy, na wiele sposobów, przekraczają granice zwykłego pokazywania odzieży. Wnikają w świat sztuki, teatru, preformance.
Fakt, że cykl zdjęć „Hybrydyczność przedmiotu” powstał dla magazynu Label, świadczy o otwartości wydawnictwa na nietuzinkowe projekty designerskie i modowe. Projekt ten to kompilacja wyjątkowych osobowości artystycznych. Fotograf Jacek Kołodziejski kreuje niebanalne sesje modowe, a w projektach własnych zaskakuje niczym nieskrępowaną kreatywnością i otwartością na nieoczekiwane impulsy zewnętrzne. Pod przykryciem tego szaleństwa, kryje się warsztatowa wirtuozeria, pozwalająca mu osiągać precyzyjnie zamierzony efekt. Pomysłami zaraża, stąd często tworzy projekty wymagające zaangażowania dużej grupy ludzi – przede wszystkim stylistów i scenografów.
Jan Mioduszewski wiele lat temu „opatentował” Fabrykę Mebli. Specjalizuje się uwodzeniu przedmiotem. Tworzy malarstwo, rysunki i obiekty, które są wdzięcznym oszustwem dla oka. Jana interesuje mebel jako taki, czyli rzecz zazwyczaj zwykła. Chętnie sięga po klasyki z lat 60., a czasami po ikony designu. Z Kołodziejskim łączy go wiele, a zwłaszcza perfekcja. W szalonym świecie 3D przekłada wszystko na formy płaskie, choć na pierwszy rzut tego nie widać. Jego kompozycje zmuszają nas do uśmiechu, kiedy podchodzimy do obiektu, spostrzegłszy, jak dalece daliśmy się nabrać. Ta zabawa kryje poważniejsze przesłanie. Niepohamowana konsumpcja i ciągłe pragnienie posiadania nowych przymiotów, zaśmiecających nam otoczenie, jest często atrapą bliskości z drugim człowiekiem. Nadmierne przywiązywanie do rzeczy staje się kulą u nogi. Z drugiej strony rynek zatrudnienia wymuszający mobilność zachęca do konstruowania przestrzeni mieszkalnej przedmiotami nomadycznymi, do postawienia gdziekolwiek. Rzadko to „gdziekolwiek” oznacza dom.
Polska jest największym w Europie producentem mebli, szczególnie tych, których podstawę stanowi drewno. Rabunkowo wycinamy lasy, aby poprzerabiać je na regały i sofy. Choć drewno pochodzi wprost od drzewa, to ideowo stanowi jego opozycję. To styk natury z kulturą; tego co pierwotne, i co przez człowieka przetworzone dla jego pożytku, dostatku i wygody. „Fabryka Mebli” Janka Mioduszewskiego to pretekst do rozmowy i na ten temat. To samo zagadnienie zainteresowało projektantki mody – Olę Winiarską i Agatę Uchman. Ich koncepcja wyraża się nie w formie, bo tu królują proste żakiety i sukienki, a we wzorze. Patern drewniany i patern leśny krzyżują się ze sobą w kolejnych odsłonach tej samej kolekcji. Dają nam wybór pomiędzy tym, co pozbawione już życia i czarno-białe, a tym co pejzażowo-kwitnące, naturalne i świeże. Temat modowo modny, bo ekologia jest na topie od kilku lat. W tym przypadku elekt jest ciekawy, a wybór od strony estetycznej wcale nie jednoznaczny. To dobrze obrazuje nasze współczesne uwikłanie pomiędzy tym czego chcemy, a tym o czym wiemy, że powinniśmy chcieć.
O „Hybrydyczności przedmiotu” można napisać wiele interpretacji. Najważniejsze są jednak same zdjęcia: pięknie zaaranżowane, nieoczywiste w kompozycji, intrygujące twarzami modeli i ich pełną napięcia interakcją. Ukazana na nich szalona gra faktur, usłojeń, drewnianych wzorów prowokuje do myślenia o rzeczy oczywistej – najciekawsze są pomysły najprostsze. Czasami chodzi tylko o to, żeby je umiejętnie oświetlić.
Agnieszka Gniotek

Wystawa „Hybrydyczność przedmiotu” w andel’s Hotel składać będzie się z fotograficznego cyklu uzupełnionego o pojedynce przykłady obiektów Jana Mioduszewskiego oraz ubrań z kolekcji Agaty Uchman i Oli Winiarskiej
Ekspozycja z cyklu ANDEL’S PRESENTS odbędzie się w dniach 6 lutego – 7 marca 2015 r. Wcześniej pokazywana była w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w przestrzeni kawiarni EMESEN.

Jan Mioduszewski – malarz, performer, twórca instalacji. Od 2002 roku używa pseudonimu Fabryka Mebli.  Studiował w PWSSP w Łodzi, 1994-1996 i ASP w Warszawie, 1996-1999; dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Z.Gostomskiego. Zajmuje się m.in. problemem iluzji i mimesis oraz autotematycznymi rozważaniami na temat medium malarstwa; tworzy „obrazy-meble”. Pracuje na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP w zespole Pracowni Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych kierowanej przez prof. J. Dyrzyńskiego. Związany z warszawską galerią lokal_30; ( lokal30.pl).

Jacek Kołodziejski jest fotografem, twórcą filmów i instalacji artystycznych. Ukończył studia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Studiował również Film i Fotografię w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Reprezentuje go agencja SHOOTME.

Jego prace były wystawiane na międzynarodowych wystawach takich jak International Festival of Photography in Arles, Tec-Tece Exhibition in Arles, Month of Photography w Bratysławie. 

 

Agata Uchman/Ola Winiarska – kostiumografki, projektantki mody, scenografki. Działają na zderzeniu sztuki i designu. Projektują kostiumy i scenografię dla teatrów, filmów. Tworzą autorski duet NUMER(moda), którego idea numerowanych projektów sięga korzeniami konceptualizmu. NUMER chętnie wchodzi w interakcje z innymi twórcami. NUMER w 2014 został oficjalnie zaproszony do pokazania swojej debiutanckiej kolekcji podczas Berlin Fashion Week 2014. Czasopismo LABEL (październik2014) zamieściło NUMER w grupie 50 najbardziej obiecujących talentów designu w Polsce. 

 

log_201701_1